Dankzij sociale media staat delen van beleving centraal

Processen worden transparant en interactief en maken gebruik van big data

Producten en diensten worden sociaal, mobiel en lokaal

Digitale transformatie gaat verder dan sociale media

Organisaties in welke vorm dan ook gaan de komende tijd op digitaal gebied grote veranderingen tegemoet. In dit digitale tijdperk is internet altijd en overal beschikbaar en dit web staat vol met kennis en kunde. Eigen bestanden zijn direct oproepbaar via PC, laptop, tablet en smartphone. Mensen delen hun beleving via sociale netwerken. Gebruikers krijgen een grotere stem bij ontwikkelingen en zelfs bij financiering van nieuwe producten. Via communities vindt crowdfunding, crowdsourcing en co-creatie plaats. Dit geeft nieuwe kansen voor mensen, processen, producten en diensten en maakt nieuwe open bedrijfsmodellen noodzakelijk.

 

Bekijk het Digitale Transformatie model
Digitale transformatie

Digitale transformatie

De manier van communiceren en samenwerken tussen mensen verandert

Sociale platformen voor het delen van video, foto en andere content. Sociale media voor het delen van beleving, ervaring en inspiratie. Samenwerken met en binnen communities maken nieuwe bedrijfsvormen mogelijk zoals: – Crowdsourcing: het (vrijwillig) leveren van een bijdrage aan een groter geheel. – Crowdfunding: veel kleine giften maken samen grote bedragen. – Co-creatie: veel mensen creëren een beetje bij om iets groter te realiseren. Deze thema’s komen vooral in het middengedeelte van dit boek terug en hebben in de tekst oranje kleuraccenten.

Processen worden transparant en interactief en maken gebruik van big data

Interne processen zijn transparant en binnen en buiten de organisatie te raadplegen door de koppeling aan sociale media en andere externe bronnen. Samenwerken in documenten gaat realtime en synchroon, via gedeelde bestanden in de cloud. Informatie kan onafhankelijk van plek en plaats worden opgevraagd. Mobiele apparaten maken nieuwe koppelingen mogelijk. Door de koppeling van databases, is privacy verdwenen. Machines en producten communiceren direct met elkaar via internet. Er is ontzettend veel data beschikbaar. De eerste twee secties van het boek gaan vooral over processen en technieken. Deze onderwerpen zijn te onderscheiden door de blauwe kleur.

Producten en diensten krijgen een digitale component

Producten en diensten krijgen meer en meer een direct verbinding met elkaar via internet. Waar eerst nog de mens de regie houdt op de uitwisseling van gegevens tussen apparaten. Is de mens in de digitale wereld één van de actoren. Afhankelijk van de locatie verandert de functionaliteit. Diensten krijgen een interactieve digitale informatielaag. Producten hebben een internetverbinding en kunnen direct communiceren met andere apparaten. Producten maken deel uit van een netwerk. Bedrijfsmodellen zijn onderdeel van een open eco-systeem. Een systeem waar het bedrijf onderdeel is van een community en communiceert via sociale media.

Lees en download het boek en werkboek Digitale Transformatie


Of download het boek over digitale transformatie

iPad versie boekiPad versie WerkboekPDF versie Werkboek

Nieuws en inspiratie over Digitale Transformatie

test met photo sphere

Aanvulling 3 september Nu Google views gewoon de mogelijkheid te hebben om views te embedden. Alleen is er dan geen animatie mogelijk. Views: Ingang Klokgebouw door Detlef La Grand     Met de plugin WP photo sphere kunnen 360 graden foto’s worden...

Google is Philips

Philips heeft ene geschiedenis waarbij het een complete wereld organiseerde voor haar werknemers en familieleden (Bron: Wikipedia): De mensen die Philips nodig had kwamen van heinde en verre. Velen waren afkomstig uit Drenthe, Overijssel, en Gelderland. De Philips...