Design Durven Doen

Krachtenbundeling tussen ondernemers en ontwerpers

De vraag

Noord-Brabant in het algemeen en de Brainport regio in het bijzonder staat bekend om de sterke vertegenwoordiger van maakbedrijven en een concentratie van vormgevers.

  • Hoe kunnen deze twee ondernemende werelden elkaar versterken?
  • Hoe kunnen ondernemers meer creatief worden bij het ontwikkelen en op d emarkt brengen van hun product en dienst?
  • Hoe kunnen ontwerpers meer ondernemend worden bij het aanbieden van hun diensten aan de industrie?

 

De oplossing

Design Durven Doen versterkt de regio en brengt de maakindustrie samen met de creatieve industrie:

  • Samenwerking tussen gemeenten Helmond, Breda, Tilburg, Den Bosch en Eindhoven
  • Ontwikkeling workshops zoals Innovatiepitch om ondernemers zich beter te laten presenteren
  • Ontwikkeling van Pimp your Product, een design pressure cooker waarbij rondom een theme ondernemers en ontwerpers aan de slag gaan met concrete ontwerpvragen

 

  • Conceptontwikkeling 100%
  • Business Development 100%
  • Sociale media (2008) 5%
  • Design 90%

Ook samen met WOID een concept realiseren?

mailto:detlef@woid.nl

Naast advieswerk heb ik, als innovatieadviseur, het project Design Durven Doen ontwikkeld. Samen met de Dutch Design Week en de Gemeenten Eindhoven, Breda, Helmond, Tilburg en Den Bosch zijn we, in 2007, aan tafel gaan zitten de samenwerking tussen de Industrie en de Creatieve Industrie (Sector), in de Brainport regio te verbeteren. Al snel groeide de projectgroep uit met vertegenwoordigers van; de Hub, Simbon Innovation Management Solutions, DEB Designinbusiness, Design Connection Brainport, YDN, Stadvis Produkties.

Het hoogtepunt van DDD was de Dutch Design Week in Eindhoven. In de DDW was Syntens prominent aanwezig met een stand, een Hollandse Huiskamer. Deze huiskamer voor het MKB fungeerde als ontmoetingsplek, inspiratieplaats en toonkamer voor jong ontwerptalent. Tijdens de DDW werd de industrie en creatieve industrie ook samen aan het werk gezet tijdens Pimp your Product.

In 2008 werd Design Durven Doen groter met meer activiteiten, meer participanten en veel meer deelnemers. Zo werden rond de thema’s Sport, Food en Duurzaamheid verschillende activiteiten ontwikkeld en uitgevoerd.

De verslagen van Design Durven Doen Kickstart 2007 en Design Durven doen 2008 zijn te vinden op mijn slideshare pagina.

Kijk hier voor de Innovatiepitches van:

Kijk hier voor een impressie van de Design Pressure Cooker Food. De DPC is één van de succesvole instrumenten van Syntens die verder ontwikkeld is in Design Durven Doen. Belangrijke voordelen voor deelname aan een DPC zijn;

  • Een product wordt sneller op de markt gebracht.
  • Het product wordt verbeterd in samenwerking met een ontwerper of designer.
  • Tijdens de dag komt u in contact met nieuwe gebruikers/toepassingen/zakenpartners en/of klanten
  • De winnaar van de DPC krijgt gratis publiciteit via diverse media.

Kijk voor meer voorbeelden en reacties van de deelnemers Bossenbroek en Arte di Granito, en de playlists op Vimeo en Youtube.

Bij een volgend project ga ik zeker het aantal video-kanalen stroomlijnen!

Dit project heeft een vervolg gekregen met het brabantbreede meerjarig project MKB Design Brabant.