Handvatten sociale media

Hulp bij inzet sociale media in zakelijke omgeving

De vraag

Bij gebruik van sociale media lopen werknemers tegen vragen aan zoals:

  • Hoe kan ik sociale media zakelijk inzetten?
  • Welke informatie kan ik delen?
  • Hoe moet ik reageren?
  • Welke platformen kan ik gebruiken?

De oplossing

Een stappenplan, vormgegeven in een kubus dat tips geeft over:

  • Welke informatie gedeeld kan worden
  • Hoe te communiceren op sociale media
  • Welke tools handig zijn
  • Welke rol aangenomen kan worden
  • Conceptontwikkeling 100%
  • Sociale media 80%
  • Content marketing 100%
  • Cloudtools 60%

Hieronder is de Sociale media handvatten tool te zien voor het gebruik van sociale media in een zakelijke omgeving. Voeg vanuit de inhoud, zelf waarde toe aan informatie en duid deze. Ga vervolgens de communicatie en geef hierdoor betekenis aan informatie.

Van informatie naar relevantie

Van content naar kennis

Ga via sociale media de conversatie aan:

En denk daarbij aan:

  • Schrijf in de ik vorm
  • Onderbouw een reactie
  • Benoem persoonlijke mening
  • Wees voorzichtig met humor en satire
  • Gebruik officiële publicaties
  • Blijf in eigen kennisdomein
  • Vermeld de bron
Publiceer op internet en bedenk:
  • Is de informatie vertrouwelijk?
  • Is het materiaal auteursrechtelijk beschermd?
  • Is de content uniek?
  • Is de informatie duidelijk em compleet?
  • Voegt het publiceren iets toe?
  • Past de informatie bij het kanaal en de bijbehorende doelgroep?
  • Maak gebruik van officiële publicaties organisatie
Voor elk tool past een bepaalde tool.

Kies per moment, doel en kennisdomein een tool die daar bij past zoals:

  • Bekijk en deel interessante content als toeschouwer
  • Zorg voor een up-to-date profiel, dat past bij het netwerk
  • Reageer binnen een groep vanuit je vakgebied en koppel mensen aan elkaar
  • Onderbouw reacties en antwoord vanuit je eigen expertise
  • Het netwerk erkent een autoriteit
Het delen van content kan op meerdere manieren

Deel informatie en wees bedacht op deze mogelijkheden:

  • Deel een scherm via Skype of Hangout
  • Deel een PDF, zodat de layout altijd hetzelfde blijft en inhoud redelijk gewaarborgd is
  • Nodig mensen uit via een (tijdelijke) link van een bestand
  • Door een map te delen, is uitwisseling laagdrempelig
  • Geef mensen bepaalde rechten, zoals alleen inzien, reageren of bewerken

Publiceer bestanden op platformen zoals YouTube, Slideshare , Flickr, Pinterest of Scribd

Doorloop de handvatten voor gebruik sociale media hieronder.

  • Digitale in is altijd te kopiereen
  • Digitale informatie is altijd terug te vinden
  • Delen van het Faebook naar Twitter en Linkedin is slechts een druk op de knop
  • De scheiding tussen een persoonlijke mening (privé) en dat van een bedrijf (werk) is erg klein
  • Denk eraan dat uw moeder, oma en baas ook meelezen
  • Auteursrecht is niet gemaakt voor internet en geldt daar ook
Embed deze tool op een website

–iframe src=”https://dl.dropboxusercontent.com/u/2721254/Handvatten/Handvatten.html” name=”Handvatten sociale media” width=”100%” height=”800px” frameborder=”1″ marginwidth=”0px” marginheight=”0px” scrolling=”no”>–

Vervang de — aan het begin en einde van de code voor respectievelijk < en > Minimale aanbevolen breedte is 960 px.

Bekijk hieronder meer tools die kunnen worden ingezet bij gebruik sociale media

Wilt u meer bereiken met sociale media

mailto:detlef@woid.nl