Co-creatie

Open innovatie is een term die via Henry Chesbrough de innovatieve wereld sinds 2003 bezig houdt. Er werd vooral veel over gepraat al omarmden grote bedrijven zoals Procter & Gamble en Philips de term. Een onderdeel van open innovatie is co-creatie. De term werd voor het eerst gebruikt in 2004 door C.K. Prahalad. Bij co-creatie worden klanten, gebruikers, toeleveranciers e.d. betrokken bij waardecreatie.

Dankzij de opkomst van online platforms (zoals Battle of Concepts en RedesignMe) en Sociale Media (LinkedIn, Facebook, Youtube e.d.) in het algemeen zien steeds meer MKB bedrijven de kracht van de wereldwijde denkkracht.

Tijdens de DDW in 2007 kwam ik in contact met Maxim Schram van RedesignMe en was direct gefascineerd door zijn denkwijze en visie. 10 April 2008 woonde ik een NDIV presentatie bij van Ayman van Bregt over sociale media en toen gingen mijn ogen open; Co-creatie = Open innovatie via Sociale Media.

Sinds die tijd ben ik me gaan verdiepen in de materie door het lezen van boeken zoals Wikinomics en The Game-Changer. En ben gaan ontdekken hoe co-creatie kan worden toegepast binnen het MKB. Veel was en is geschreven vanuit het perspectief van een groot bedrijf. Ik ben actief geworden op LinkedIn, Slideshare en Flickr en ben zelf gaan schrijven over mijn ervaringen via deze Blog en ging mijn kennis samenvatten in artikelen:

  1. Waarom open innovatie en co-creatie
  2. Van gesloten naar open
  3. De stap(pen) naar co-creatie

En ben ik blogposts gaan schrijven over het onderwerp zoals deze.

Ik kan u helpen bij het inzetten van de wereldwijde denkkracht bij het verbeteren van uw product, dienst of dienstverlening.

Zie hieronder blogpost die ik geschreven heb over dit onderwerp